Itálie 1909 - doplnění
Doplnění k medaili z Mezinárodní výstavy v Římě 1909
Medaile: Symbolika, historie a umělecký význam
V roce 1909 se v Římě konaly 2 významné mezinárodní výstavy, a to se zaměřením na umění, obchod a další na téma elektrické energie. Výstavy přitahovaly pozornost návštěvníků z celého světa. Tyto události měly za cíl prezentovat pokroky v technologiích, vědách, umění a průmyslu. Ze které konkrétní výstavy je tato prezentovaná medaile nevím. Výstava zdůrazňovala význam Itálie jako moderní a inovativní země, která se nacházela na prahu nové éry industrializace a mezinárodního obchodu.
K této výjimečné události byla vydána medaile, která dnes představuje symbol kulturního a historického dědictví. Medaile byla vyražena z pozlaceného bronzu a má čtvercový tvar o rozměrech 66x66 mm a její hmotnost je přibližně 166 g. S označením vzácnosti R2 je považována za sběratelský kousek. Její historická hodnota spočívá nejen v uměleckém zpracování, ale i v propojení s významnou kulturní událostí.
Avers Medaile: Vittorio Emanuele III.
Na přední straně medaile je zobrazen Vittorio Emanuele III., král Itálie. Král je na medaili zobrazen v uniformě s řádem SS. Annunziaty, což byl prestiží italský řád. Tento řád symbolizoval královskou autoritu a prestiž, a jeho vyobrazení na medaili zdůrazňuje význam královského panování a jeho postavení v italské historii.
Reverz medaile: Hermes a symbolika pokroku
Na zadní straně medaile je vyobrazen Hermes, řecký bůh poselství, obchodu a rychlosti, jak stojí čelně s okřídlenou helmou a kaduceem. Kaduceus, který Hermes drží, je hůl obtočená dvěma hady a zakončená křídly. Tento symbol je tradičně spojován s obchodem, diplomacií a vyjednáváním. Kaduceus symbolizuje mír a prosperitu, což činí jeho přítomnost na medaili obzvláště významnou, protože zdůrazňuje obchodní a průmyslový pokrok prezentovaný na výstavě.
Pod Hermesem jsou dvě ženské postavy – jedna drží paletu, symbolizující umělecké a kulturní dědictví, zatímco druhá drží sošku Niké, bohyně vítězství. Tyto symboly představují spojení umění, vítězství a pokroku, ideály kladené na odiv na výstavě.
Luigi Gori: Umělec a medailér
Medaile je signována Luigi Gorim, italským medailérem narozeným v roce 1838. Na medaili je také doplněno písmeno „F“, což naznačuje, že na výrobě se mohl podílet jeho syn. To by mohlo znamenat, že medaile byla vyrobena až po smrti Luigi Goriho jeho synem, v rámci rodinné medailérské firmy.
Význam medaile a její doplnění
Kromě této hranaté medaile existuje další hranatá, která ovšem místo portrétu krále má orla a také je i několik kulatých medailí. Tuto skupinu doplňuje i nálepka, která má na sobě opět vyobrazení Hermese obdobné jako na medaili. Tyto dvě věci – medaile a nálepka – ukazují, jakou váhu přikládali pořadatelé výstavě a jak se snažili zachovat její odkaz. Nálepka, která nemá nominální hodnotu, byla vydána v několika barevných variantách, přičemž fialová je jednou z nich.
Závěr: Historická hodnota a krása medaile
Medaile vydaná k Mezinárodní výstavě v Římě 1909 je více než jen umělecký artefakt – je to kousek života, který zachycuje významný okamžik v historii Itálie. Spojuje symboliku italské národní hrdosti, uměleckého pokroku a vítězství. Pro sběratele je tato medaile nejen esteticky přitažlivým kouskem, ale také nositelem historického významu, který nabízí pohled do kulturního prostředí a období, kdy byla medaile vytvořena.
Náhledy fotografií ze složky Itálie 1909